113. Runonlaulaja Antti Toivasen muistokivi
113. Runonlaulaja Antti Toivasen muistokivi
Karjalassa säilyi Suomessa pisimpään runonlaulantaperinne. Osin se johtui siitä, että myyttiset kertomukset saivat syntynsä juuri vaarojen katveissa Itäisessä Suomessa. Toisaalta runonlauluperinnettä siivitti vähäinen lukutaito, joka pakotti muistamaan kuultuja ja kerrottuja asioita ulkoa. Laulamiseen liittyi myös viisaus – sen poljennon ja sävelen avulla oli helpompi muistaa asiat. Senhän voi jokainen todeta tänäänkin. Laulujen sanat ovat helpommat muistaa kuin muut sanat, jotka ovat kertomuksen muodossa.
Runonlaulantaperinne alkoi kuitenkin väistyä 1800-luvun lopulle tultaessa. Syynä oli lukutaidon leviäminen sekä Elias Lönnrotin toimittamat Kalevala (vuonna 1835) ja Kanteletar (vuonna 1840), joihin oli koottu runsas lauluperinne kirjallisiksi teoksiksi ja siten helpommin muistettavaksi.
Lauluperinne alkoi siis kadota. Kiteellä viimeisimpiä laulajia oli Antti Toivanen, joka asui Nils Ludvig Arppen istuttaman lehtikuusimetsän reunalla pienessä mökissään. Koivikolla asunut Akseli Brander muisteli myöhemmin pikkupoikana tapaamaansa runonlaulajaa, jonka mökki sijaitsi lasten Kiurulan mäenlaskupaikan luona. Akseli Brander kirjoittaa Karjalan Maa -lehdessä vuonna 1935:
”Kelkan jalasta vestäessään ja painaessaan lauloi ukko Toivanen meille pienokaisille, miten Väinämöinen veikaten venettä veisti:
»Kirvelien kilahtamatta
pilkkehen pirahtamatta
jopa päivänä kolmantena
jopa päivänä kolmantena
Hiisi pontta pyörähytti
Lempo tempasi tereä,
Kävipä kivehen kirves
kasa kalkkoi kalliohon
Kirves kilpisty' kivestä
Lempo tempasi tereä,
Kävipä kivehen kirves
kasa kalkkoi kalliohon
Kirves kilpisty' kivestä
terä luiskahti lihahan
Polvehen pojan pätösen
varpahasen Väinämöisen»”.
Brander jatkaa: ”Tästä riitti kelkalla mäkeä viilettäessä puhetta, montako säettä kukin lapsi muisti. Välillä käytiin kysymässä unhottuneita säkeitä ja mikä oli kirveen ponsi ja muita tuntemattomia sanoja. Toisen kerran taas ukon tuvassa vaatteita kuivatessamme saimme kuulla kertomuksen miten
»Vaka vanha Väinämöinen
Kiskoi kivestä tuohta
särki jäästä aiaksia
Pilkkehen pirahtamatta
ilman palan paukkumatta.
Kun Väinämöinen sitten »pani varsan valjahisin» lähtien etsimään verensulkusanoja, niin teitä oli kolme ja joka tiellä kolme taloa, joissa Väinämöinen kussakin kävi kyselemässä
»Oisiko talossa tässä Kauan raannan katsojata».
Lopuksi löytyi mies joka sanoi:
»Veri, seiso kuni seinä
Asu hurme, kuni aita,
Kuin miekka meressä seiso
Polvehen pojan pätösen
varpahasen Väinämöisen»”.
Brander jatkaa: ”Tästä riitti kelkalla mäkeä viilettäessä puhetta, montako säettä kukin lapsi muisti. Välillä käytiin kysymässä unhottuneita säkeitä ja mikä oli kirveen ponsi ja muita tuntemattomia sanoja. Toisen kerran taas ukon tuvassa vaatteita kuivatessamme saimme kuulla kertomuksen miten
»Vaka vanha Väinämöinen
Kiskoi kivestä tuohta
särki jäästä aiaksia
Pilkkehen pirahtamatta
ilman palan paukkumatta.
Kun Väinämöinen sitten »pani varsan valjahisin» lähtien etsimään verensulkusanoja, niin teitä oli kolme ja joka tiellä kolme taloa, joissa Väinämöinen kussakin kävi kyselemässä
»Oisiko talossa tässä Kauan raannan katsojata».
Lopuksi löytyi mies joka sanoi:
»Veri, seiso kuni seinä
Asu hurme, kuni aita,
Kuin miekka meressä seiso
Saraheinä sammalessa
Tyyvy nyt tyyris tippumasta,
Punainen putoamasta,
Kun et tyyvy, niin tyrehy
Tyytyi ennen Tyrjän koski,
Joki Tuonelan tyrehtyi,
Meri kuivi, taivas kuivi,
Sinä suurna poutavuonna
Tuli vuonna voimatonna.»”.
Brander kertoo, että myöhemmin hän Kalevalaa lukiessaan törmäsi Antti Toivasen laulamiin lauluihin, mutta moni oli lauluista myös jäänyt pois.
Antti Toivanen eli Puhoksessa 72 vuoden ikäiseksi. Vuonna 1935 Kalevalan riemuvuoden kunniaksi paljastettiin Toivasen kotimökin paikalle Runonlaulajan kivi sunnuntaina 29.12.1935. Kiteen valistuseurojen ja maamieseurojen yhteisessä juhlassa kivellä piti puheen maanviljelijä Pekka Paakkinen ja illalla vietettiin kiven paljastamisjuhlan yhteydessä Puhoksen seuratalossa maamiesseuran iltamat.
Kivi on edelleen nähtävissä tien varressa, joskin sen ympäristö kaipaisi risukon poistamista sekä siistimistä. Kivessä lukee jo hämärtyneessä tekstissä:
(Yläkivi)
Viimeinen runonlaulaja
Antti Toivanen *1831 +1903
Kalevalan riemuvuonna 1935
(Alakivi)
Pystyttivät
Valistusseurat
Maamiesseurat
Tyyvy nyt tyyris tippumasta,
Punainen putoamasta,
Kun et tyyvy, niin tyrehy
Tyytyi ennen Tyrjän koski,
Joki Tuonelan tyrehtyi,
Meri kuivi, taivas kuivi,
Sinä suurna poutavuonna
Tuli vuonna voimatonna.»”.
Brander kertoo, että myöhemmin hän Kalevalaa lukiessaan törmäsi Antti Toivasen laulamiin lauluihin, mutta moni oli lauluista myös jäänyt pois.
Antti Toivanen eli Puhoksessa 72 vuoden ikäiseksi. Vuonna 1935 Kalevalan riemuvuoden kunniaksi paljastettiin Toivasen kotimökin paikalle Runonlaulajan kivi sunnuntaina 29.12.1935. Kiteen valistuseurojen ja maamieseurojen yhteisessä juhlassa kivellä piti puheen maanviljelijä Pekka Paakkinen ja illalla vietettiin kiven paljastamisjuhlan yhteydessä Puhoksen seuratalossa maamiesseuran iltamat.
Kivi on edelleen nähtävissä tien varressa, joskin sen ympäristö kaipaisi risukon poistamista sekä siistimistä. Kivessä lukee jo hämärtyneessä tekstissä:
(Yläkivi)
Viimeinen runonlaulaja
Antti Toivanen *1831 +1903
Kalevalan riemuvuonna 1935
(Alakivi)
Pystyttivät
Valistusseurat
Maamiesseurat
Kommentit
Lähetä kommentti