115. Kiteen liikennepuisto
115. Kiteen liikennepuisto
Moottoriliikenteen lisääntyessä erityisesti lasten turvallisuus vaarantui. Siksi jo vuonna 1906 Preussissa julkaistiin säädös, jossa kouluja velvoitettiin huolehtimaan lasten ja nuorten liikennekasvatuksesta, johon kuului liikennesääntöjen tuntemus, onnettomuuksien ja vaarojen mahdolliset aiheuttajat ja liikennekurin kasvattaminen. Tultaessa 1930-luvulle kouluihin oli liitetty liikenneopetus osaksi oppimissuunnitelmaa. Saksassa liikenneopetukseen oli jokaiseen kouluun jaettu posliininen miniatyyrikokoelma, jolla voitiin havainnollistaa erilaisia liikennetilanteita. Myös poliisi järjesti katujen risteyksiin opetustapahtumia, joissa havainnoitiin oikeaa liikennekäyttäytymistä. Väärin ajaneet autot pysäytettiin ja kehotettiin ajamaan uudelleen oikein. Menetelmä lienee ollut kymmenien silmäparien seuratessa vähintäänkin nolostuttava, mutta varsin tehokas. Myös Englannissa ja Ruotsissa liikennekasvatusta järjestettiin koulujen pihoilla, liikuntatunneilla ja kuvaamataidon opetuksessa.
Saksassa oli 1930-luvun loppuun mennessä perustettu koulujen pihoille tai kaupungin puistoon myös liikennepuistoja (Verkehrspark, Verkehrsgarten), joihin oli rakennettu teitä, risteyksiä ja siirrettäviä liikennemerkkejä. Näillä voitiin pienoiskoossa käydä läpi erilaisia liikennetilanteita ja harjoitella niitä. Suomeen liikennepuistot saapuivat vasta sotiemme jälkeen. Vanhimmat liikennepuistot ovat Sorsapuistoon alunperin vuonna 1956 perustettu puisto Tampereella (siirtyi Kalevaan 1989) ja Helsinkiin vuonna 1958 Laakson kaupunginosaan perustettu Liikennekaupunki.
Kiteellä oli jo Liikenneturvan toimesta yhdessä opettajien ja poliisin kanssa järjestetty keväisin kouluikäisille 1960 ja 1970- luvuilla liikennekilpailut. Polkupyörillä ajettiin keskustassa ennakkoon suunniteltu reitti, jonka varrella oli valvojia seuraamassa suuoritusta ja ajokäytttäytymistä. Samalla harjoiteltiin ryhmittäytymistä ja suuntamerkkien käyttämistä sekä ennen reitille lähtöä koulun pihalla suoritettiin pyörän katsastus. Tarkastuksessa katsottiin soittokellon kunto, kissansilmä, lokasuojan valkoinen maalaus ja yleinen pyörän kunto.
Kommentit
Lähetä kommentti