115. Kiteen liikennepuisto


115. Kiteen liikennepuisto

Moottoriliikenteen lisääntyessä erityisesti lasten turvallisuus vaarantui. Siksi jo vuonna 1906 Preussissa julkaistiin säädös, jossa kouluja velvoitettiin huolehtimaan lasten ja nuorten liikennekasvatuksesta, johon kuului liikennesääntöjen tuntemus, onnettomuuksien ja vaarojen mahdolliset aiheuttajat ja liikennekurin kasvattaminen. Tultaessa 1930-luvulle kouluihin oli liitetty liikenneopetus osaksi oppimissuunnitelmaa. Saksassa liikenneopetukseen oli jokaiseen kouluun jaettu posliininen miniatyyrikokoelma, jolla voitiin havainnollistaa erilaisia liikennetilanteita. Myös poliisi järjesti katujen risteyksiin opetustapahtumia, joissa havainnoitiin oikeaa liikennekäyttäytymistä. Väärin ajaneet autot pysäytettiin ja kehotettiin ajamaan uudelleen oikein. Menetelmä lienee ollut kymmenien silmäparien seuratessa vähintäänkin nolostuttava, mutta varsin tehokas. Myös Englannissa ja Ruotsissa liikennekasvatusta järjestettiin koulujen pihoilla, liikuntatunneilla ja kuvaamataidon opetuksessa.

Saksassa oli 1930-luvun loppuun mennessä perustettu koulujen pihoille tai kaupungin puistoon myös liikennepuistoja (Verkehrspark, Verkehrsgarten), joihin oli rakennettu teitä, risteyksiä ja siirrettäviä liikennemerkkejä. Näillä voitiin pienoiskoossa käydä läpi erilaisia liikennetilanteita ja harjoitella niitä. Suomeen liikennepuistot saapuivat vasta sotiemme jälkeen. Vanhimmat liikennepuistot ovat Sorsapuistoon alunperin vuonna 1956 perustettu puisto Tampereella (siirtyi Kalevaan 1989) ja Helsinkiin vuonna 1958 Laakson kaupunginosaan perustettu Liikennekaupunki.


Liikennepuistot ovat rakennettu tavallisesti puoleen varsinaisten teiden mittakaavasta. Ne sisältävät erilaisia risteyksiä, ryhmittymiskaistoja, ympyröitä, liikennemerkkejä ja jopa liikennevaloja antaen kuvaa normaalista katuverkostosta. Kiteelle liikennepuistoa suunniteltiin ja ideoitiin liki 10 vuoden ajan. Idean kantavina voimina olivat Kiteen Autoliiton osasto yhdessä kunnan kanssa.

Kiteellä oli jo Liikenneturvan toimesta yhdessä opettajien ja poliisin kanssa järjestetty keväisin kouluikäisille 1960 ja 1970- luvuilla liikennekilpailut. Polkupyörillä ajettiin keskustassa ennakkoon suunniteltu reitti, jonka varrella oli valvojia seuraamassa suuoritusta ja ajokäytttäytymistä. Samalla harjoiteltiin ryhmittäytymistä ja suuntamerkkien käyttämistä sekä ennen reitille lähtöä koulun pihalla suoritettiin pyörän katsastus. Tarkastuksessa katsottiin soittokellon kunto, kissansilmä, lokasuojan valkoinen maalaus ja yleinen pyörän kunto.


Toukokuun 24. päivänä vuonna 1981 saatettiinkin avata koulukeskuksen ja Opintien päiväkodin yhteyteen Liikenneturvan suunnittelema Kiteen liikenne- ja monitoimipuisto. Paikalla juhlallisuuksissa oli yli sata henkeä, joista yli puolet luonnollisesti kiinnostuneita lapsia. Puiston kokonaiskustannukseksi tuli 180 000 markkaa, jonka koettiin olevan vähäinen, mikäli liikenneturmat puistossa saatujen oppien ansiosta vähenevät. Puisto on tarkoitettu alle 12-vuotiaille ja avajaisten yhteydessä puistoon lahjoitettiin 13 polkupyörää, joista 10 saatiin lahjoituksena Mannerheimin Lastensuojeluliiton Kiteen osastolta, kaksi paikallisilta yrityksiltä ja yksi Kiteen poliisissa liikenneopetuksesta vastanneelta konstaapeli Kauko Raekorvelta. Puiston rakentamista olivat mahdollistamassa useat yritykset, yhdistykset ja myös yksityiset henkilöt talkootyönä.


Liikennepuiston päivätoimintaa valvoi ja ohjasi vuosia MLL:n Kiteen paikallisosasto, mutta vuonna 2024 ohjaava toiminta siirtyi Kiteen kaupungin liikuntatoimelle. Kesäksi avattavassa puistossa pääsee ajamaan polkuautoilla ja -traktoreilla sekä polkupyörillä. Alue on aidattu ja turvallinen opetella liikennesääntöjä yhdessä huoltajan kanssa. Puistossa on myös hiekkaleluja, keinuja, liukumäki, kiipeilytelineitä sekä mahdollisuus makkaranpaistoon grillipaikalla.

Kommentit

Suositut tekstit