25. Kiteen vanha kaupungintalo
Kun kunnat itsenäistyivät vuosien 1865–1875 liukuma-aikana, nämä usein suurten maatilojen malliin rakennetut pitäjätalot muuttuivat kunnantuviksi. Lisäksi uusia kunnantupia alettiin rakentaa kasvaviin kokoontumistarpeisiin. Kunnan tehtävien monipuolistuessa rakennukset suurentuivat erityisesti itsenäisyyden alkuvuosikymmeninä.

Samalla kuntien rooli alettiin nähdä aiempaa myönteisemmin: ei vain verojen ja velvoitteiden kerääjinä, vaan asukkaiden ja alueen hyvinvoinnin edistäjinä. Tämä asennemuutos näkyi myös haluna rakentaa parempia, näyttävämpiä ja toimivampia kunnallisia tiloja. Puusta siirryttiin kivirakentamiseen ja 1950‑luvulta alkaen yleistyi useiden erillisten rakennusten sijasta yhden rakennuksen tarjoama monitoimisuus.

Kiteellä vanhan valkoisen kunnantalon tilat kävivät ahtaiksi, ja siksi päätettiin rakentaa uusi kaksikerroksinen kunnantalo Kiteentien varteen vuonna 1959. Rakennus suunniteltiin alusta alkaen moderniksi monitoimitilaksi, jossa oli sekä kokous- että toimistotiloja. Toimintojen keskittämisen myötä rakennusta on sittemmin laajennettu kahdesti.
Ruskeasävyinen, moderni rakennus erottui ympäristöstään ja sai väriensä vuoksi lempinimen ”Tervahovi”. Vuonna 1992, kun Kitee sai kaupunkioikeudet, rakennuksen nimeksi vakiintui Kiteen kaupungintalo.

Vuonna 2023 Kiteen kaupunki hankki uudet toimitilat osoitteesta Kiteentie 9–11 Kesälahden Rakennukselta ja LähiTapiola Idältä, ja kaupungin toiminnot siirtyivät sinne. Vanha kaupungintalo odottaa tällä hetkellä päätöstä mahdollisesta osittaisesta tai kokonaan purkamisesta.



Kommentit
Lähetä kommentti