35. Kiteen ensimmäinen posti – Winterin talo


Kuuntele historia tästä  



Postilaitoksen kehitys Suomessa pohjautui alusta alkaen erilaisten tärkeiden asiakirjojen ja rahalähetysten turvalliseen perillemenoon. Jo vuonna 1755 Porvoon tuomiokapituli oli esittänyt maaherra Nordenskiöldille pyynnön postikonttorin perustamiseksi myös Karjalan alueelle. Maaherra ilmoitti tuomikapitulille vieneensä asiaa eteenpäin ja pyytäneensä postiylitirehtööri Blinkovströmiltä postikonttorin perustamista nimenomaan Kiteelle.


Kiteelle ei postikonttoria kuitenkaan tuolloin vielä saatu. Syynä olivat todennäköisesti raja-alueen epävakaat olot sekä mahdollisesti niin sanotun ”Karjalan kuninkaan” Gabriel Walleniuksen vaikutusvalta. Ensimmäinen posti perustettiinkin lopulta Walleniuksen asemapaikkaan Liperiin vuonna 1762, ja sen toiminta alkoi virallisesti 1765. Kun Wallenius siirtyi asumaan Tohmajärvelle vuonna 1770, posti muutti perässä uuteen paikkaan, liperiläisten vastusteluista huolimatta.





Postiliikenteen vilkastuessa ja alueen olojen vakiintuessa tuli vihdoin Kiteen vuoro vuonna 1877. Ensimmäiseksi postinhoitajaksi nimitettiin aktiiviseen sisarparveen kuulunut Agatha Winter, joka oli aiemmin toiminut opettajattarena Suorlahden Orpolassa. Hän hoiti tehtävää aina vuoteen 1910 saakka. Tämän jälkeen postinhoitajana jatkoi Agathan veljen Andersin tytär Eini, joka toimi postinhoitajana Kiteellä aina sotiin asti. Agathan ja Andersin isä oli puolestaan toiminut aikoinaan Kiteen nimismiehenä Anders Abraham Winterinä.


Ensimmäinen postitoimisto sijaitsi Agatha Winterin kodissa, osoitteessa, joka nykyisin tunnetaan nimellä Kiteentie 47. Talo on edelleen suvun omistuksessa ja säilynyt alkuperäisessä asussaan. Se on myös vanhin säilynyt asuinrakennus Kiteentien varressa, rakennettu 1800-luvun jälkipuoliskolla. Agathan sisar Tilda oli naimisissa Kiteen lukkarin Johannes Pärnäsen kanssa ja tunnettiin innokkaana puutarhanhoitajana sekä kasvitiedon edistäjänä ja kannustajana paikkakunnalla.




Agatha Winter ei perinyt postitiloista vuokraa talossaan, mutta sai työstään toimistonhoitajan palkan, ja kunta kustansi lämmitykseen tarvittavat polttopuut. Myös posti Rääkkylään kulki aluksi Kiteen postin kautta. Vuonna 1890 valtio otti postitoimiston kustannukset kokonaan vastuulleen.


Tänä päivänä Tohmajärven kiertoliittymässä sijaitseva kaunis talo ei kerro olemassaolollaan ainoastaan viestiliikenteen kehityksestä alueella, vaan myös vanhasta kiteeläisestä rakennusperinteestä Kiteen keskustassa.



Kommentit

Suositut tekstit