Siirry pääsisältöön
30. Rääkkylän kotiseutumuseo

Vuosien 1755–1756 valtiopäivillä päätettiin, että jokaiseen seurakuntaan oli perustettava pitäjänmakasiini. Nämä makasiinit toimivat eräänlaisina paikallisina pankkeina: hyvinä vuosina niihin kerättiin viljaa, ja sieltä viljaa saattoi lainata syönti- tai siemenviljana. Voittovaroilla rahoitettiin köyhäinapua ja koululaitosta. Myöhemmin viljavarastoissa erotettiin toisistaan siemenviljaosasto ja hätäviljaosasto. Pankkilaitoksen ja rahanvaihdon kehittyessä 1900-luvun alkupuolella viljamakasiinit kävivät tarpeettomiksi.

Rääkkylän viljamakasiini rakennettiin vuonna 1814, ja sitä laajennettiin uudella osalla vuonna 1846. Vuonna 1956 manttaalin omistajien kuntakokous päätti lahjoittaa käytöstä poistetun lainajyvästörakennuksen juuri perustetulle Rääkkylä-seuralle. Seura kunnosti rakennuksen kotiseutumuseokäyttöön. Kunnostustyöt, jotka toteutettiin avustuksilla ja talkoovoimin, saatiin päätökseen vuonna 1968, jolloin museo voitiin avata yleisölle. Tämä vanha, arvokas rakennus on museokäytössä tänäkin päivänä.
Kommentit
Lähetä kommentti