22. Rääkkylän seurakuntatalo
Kuuntele historia tästä
Vielä isojaon aikaan nykyisen seurakuntatalon paikalla oli kalmisto. Kun Rääkkylän kolmas kirkko rakennettiin Ruotsin kuninkaan määräyksestä vuonna 1793 nykyiselle kirkonmäelle, siirtyi myös hengellisen elämän painopiste Rääkkylän kylään nykyiselle sijainnilleen. Kirkkoherranvirastot säilyivät kuitenkin pitkään pappiloiden yhteydessä, ja Rääkkylässä viimeinen tällainen virasto sijaitsi kirkkoherran pappilan yhteydessä Vänskänsalmen rannalla.

1950‑luvun lopulta 1970‑luvun alkuun seurakuntien lapsi- ja nuorisotyö laajeni huomattavasti. Tämä synnytti tarpeen uudenlaisille kokoontumis- ja työtiloille, joita alettiin rakentaa eri puolille maata seurakuntatalojen ja seurakuntakeskusten muodossa. Rääkkylässä seurakuntatalo valmistui kirkon alapuolelle vuonna 1972, aikakaudelle tyypilliseen tapaan. Rakennukseen sijoitettiin toimistotiloja, kirkkoherranvirasto sekä suuremmat kokoontumistilat. Taloa laajennettiin vielä vuonna 1987.

Rääkkylän ruotsalaiselta ystävyyskunnalta, Rättvikiltä, saatiin laajan keräyksen turvin Eeva Ryynäsen tekemä viisiosainen alttaritaulu, joka sijoitettiin seurakuntasalin seinälle. Seurakuntasali toimi talvisin Rääkkylän seurakunnan talvikirkkona. Kun seurakuntatalo jouduttiin vuonna 2019 sulkemaan vakavien kosteusvaurioiden vuoksi, alttaritaulu siirrettiin seuraavana vuonna arvokkaalle paikalle kunnantalon aulaan, jossa se on edelleen kaikkien nähtävillä.

Nykyisin seurakuntien tiukentunut talous on vähentänyt seurakuntatalojen rakentamista, ja monia olemassa olevia tiloja on jouduttu sulkemaan. Sama kehitys näkyy Rääkkylässä. Rakennus jäi tyhjilleen epäedullisen sijainnin, laajojen vaurioiden ja erittäin kalliiksi muodostuvien korjauskustannusten vuoksi. Se purettiin keväällä 2023, ja paikalla on nykyään paikoitusalue. Seurakunta on puolestaan löytänyt toimivat väistötilat entisestä Osuuspankin kiinteistöstä Rääkkylän keskustasta.
Vielä isojaon aikaan nykyisen seurakuntatalon paikalla oli kalmisto. Kun Rääkkylän kolmas kirkko rakennettiin Ruotsin kuninkaan määräyksestä vuonna 1793 nykyiselle kirkonmäelle, siirtyi myös hengellisen elämän painopiste Rääkkylän kylään nykyiselle sijainnilleen. Kirkkoherranvirastot säilyivät kuitenkin pitkään pappiloiden yhteydessä, ja Rääkkylässä viimeinen tällainen virasto sijaitsi kirkkoherran pappilan yhteydessä Vänskänsalmen rannalla.

1950‑luvun lopulta 1970‑luvun alkuun seurakuntien lapsi- ja nuorisotyö laajeni huomattavasti. Tämä synnytti tarpeen uudenlaisille kokoontumis- ja työtiloille, joita alettiin rakentaa eri puolille maata seurakuntatalojen ja seurakuntakeskusten muodossa. Rääkkylässä seurakuntatalo valmistui kirkon alapuolelle vuonna 1972, aikakaudelle tyypilliseen tapaan. Rakennukseen sijoitettiin toimistotiloja, kirkkoherranvirasto sekä suuremmat kokoontumistilat. Taloa laajennettiin vielä vuonna 1987.

Rääkkylän ruotsalaiselta ystävyyskunnalta, Rättvikiltä, saatiin laajan keräyksen turvin Eeva Ryynäsen tekemä viisiosainen alttaritaulu, joka sijoitettiin seurakuntasalin seinälle. Seurakuntasali toimi talvisin Rääkkylän seurakunnan talvikirkkona. Kun seurakuntatalo jouduttiin vuonna 2019 sulkemaan vakavien kosteusvaurioiden vuoksi, alttaritaulu siirrettiin seuraavana vuonna arvokkaalle paikalle kunnantalon aulaan, jossa se on edelleen kaikkien nähtävillä.

Nykyisin seurakuntien tiukentunut talous on vähentänyt seurakuntatalojen rakentamista, ja monia olemassa olevia tiloja on jouduttu sulkemaan. Sama kehitys näkyy Rääkkylässä. Rakennus jäi tyhjilleen epäedullisen sijainnin, laajojen vaurioiden ja erittäin kalliiksi muodostuvien korjauskustannusten vuoksi. Se purettiin keväällä 2023, ja paikalla on nykyään paikoitusalue. Seurakunta on puolestaan löytänyt toimivat väistötilat entisestä Osuuspankin kiinteistöstä Rääkkylän keskustasta.


Kommentit
Lähetä kommentti